دوستانیکه جزوه درس دولت الکترونیکی استاد عادل دشتی تا تاریخ 940218 رو به صورت فایل پی دی اف نمیخوان و خودشون میخوان طبق سلیقه خودشون ظاهر جزوه رو مثلاً ریز یا درشت بودن ش و یا فونت رو و یا هر مدلی که می خوان تغییر بدن میتونن به ادامه مطلب همین پست مراجعه کنند!
دانلود فایل درس فوق با فرمت PDF:
دانلود جزوه جلسات برگزار شده درس دولت الکترونیکی استاد دشتی تا تاریخ 940218
دانلود فایل درس فوق با فرمت Word:
دانلود جزوه Word درس دولت الکترونیکی استاد دشتی
دولت الکترونیک: عبارت است از متحول کردن دولت و فرآیند اداره کشور از طریق قابل دسترس تر ، کارآمدتر و پاسخگو کردن آن و ارائه اطلاعات به شهروندان و سایر نهادهای دولتی با استفاده از ICT .
رویکردهای متفاوت به دولت الکترونیک:
1 - رویکرد انکار ( غفلت ):
در این رویکرد مقامات دولتی نسبت به فن آوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی غافل هستند بنابراین در برنامه های اصلاحات خود سهمی برای فن آوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی در نظر نمی گیرند و سرمایه گذاری در این زمینه کم است.
2 – رویکرد جداسازی ( خودکارسازی ):
در این رویکرد مدیران دولتی همچنان نسبت به کامپیوتر بی سواد باقی می مانند و درک کمی از نقش اطلاعات دارند با این وجود آنها از فن آوری اطلاعات آگاهی نسبی یافته اند از این رو سرمایه گذاری برای IT در برنامه اصلاحات گنجانده می شود اما رهبری پروژه های مورد نظر در دامنه مسئولیت کارشناسان IT شناخته می شود و مقوله IT بعنوان یک فکر ثانویه گنجانده می شود ، با این همه این مرحله نشان گر پیماندن نخستین گام در راه اطلاعات است.
3 – رویکرد پرستش ( شیفتگی ):
در این رویکرد مدیران دولتی تا حدودی در زمینه های مهارت های دیجیتالی باسواد شده اند و آنها از کامپیوتر استفاده می کنند و آگاهی اندکی از IT پیدا کرده اند ، در این مرحله هزینه ها و سرمایه گذاری ها در بخش IT زیاد شده است.
4 - رویکرد یکارچگی ( ادغام ):
در این رویکرد کارگزارن و مدیران دولتی دارای سواد کامپیوتری شده اند و افزون بر هزینه های کامپیوتری ، سواد اطلاعاتی و درک درستی از نقش دگرگون ساز شبکه ها به دست آورده اند.
رسانه های منتخب پیاده سازی دولت الکترونیک ( چگونگی استفاده مردم از دولت الکترونیک ) :
1 – اینترنت: ارائه خدمات کارآمدتر ، شفاف تر ، سریعتر و ارزان تر که حتی توان تطبیق با نیازهای شخصی مراجعان داشته و شهروندان و سازمان ها 24ساعته به آن دسترسی دارند.
2 – تلفن همراه: عیب بزرگی که این رسانه ها دارند اندازه کوچک صفحه نمایش و صفحه کلید آن است.
3 – کیوسک ها: مهمترین عیب آن معطلی در صف های بلند برای استفاده کنندگان است.
4 – تلویزیون های دیجیتال: عدم آشنایی مردم از نحوه عملکرد آن بزرگترین عیب آن محسوب می شود.
استراتژی الکترونیکی از نظر جیم کالدو ( هفت محور ) (مهم) :
1 – یکپارچگی (یکپارچه سازی) : فرآیندی است که بر یکپارچه سازی فنی مقدم تر است. در این بخش سرمایه گذاری باید در بخش سخت افزاری ، نرم افزاری ، امنیت و تربیت کارکنان صورت پذیرد و در پی آن خدمات کارآمدی به شهروندان به طور مستقل از ساختار سازمانی ارائه می گردد و باعث رضایتمندی آنها می شود.
2 – توسعه اقتصادی : این محور در عصر دیجیتال دارای پنج بُعد به کارگیری به شرح ذیل است:
1 – مؤسسات کوچک و متوسط 2 – آموزش 3 – جذب صنایع و فن آوری پیشرفته
4 – دسترسی به زیرساخت های فن آوری 5 – دولت سازگار با کسب و کار
3 – دمکراسی الکترونیک :
این محور دربرگیرنده مراحل مختلفی از جمله موارد زیر است:
1 – ثبت نام رأی دهندگان 2 – رأی گیری 3 – نظرسنجی 4 – نظرخواهی از افکار عمومی
5 – ارتباط بین نمایندگان منتخب و حوزه های انتخابی آنها 6 – دسترسی جهانی شهروندان به فن آوری اطلاعات
4 – جوامع الکترونیک : در این محور هرگونه تعهد در قبال دولت الکترونیکی باید به فنی سازی خدمات دولتی برای جامعه منجر شود. نمونه هایی از خدمات اشاره شده عبارتند از : سلامتی عمومی ، ایمنی عمومی و پارک های عمومی.
5 – تأکید بر مرزهای بین دوایر دولتی
6 – محیط سیاست گذاری : این محور تأکید بر چارچوب های قانونی محور از پیش نیازهای موفقیت دولت الکترونیکی است. سیاست های گذشته باید تغییر کند و قوانین جدیدی باید ایجاد شود و مراحل اولیه مسیر دستیابی به یک شبکه اقتصاد جهانی میسر گردد.
7 – نسل بعدی اینترنت : این محور عامل متمایزکننده دولت ها خواهد شد. نسل های بعدی اینترنت دارای هفت معیار به شرح ذیل است:
1 – سرعت 2 – همیشگی بودن 3 – اتصال 4 – قابل به کارگیری در همه جا
5 – ماهیت طبیعی 6 – خاصیت هوشمندی آسان 7 – قابلیت اطمینان
مقایسه حکمرانی بوروکراتیک و دولت الکترونیک
الگو معیار | بوروکراتیک | دولت الکترونیک |
جهت گیری | کارایی هزینه تولید | رضایت کاربر / کنترل و انعطاف پذیری |
سازمان دهی فرآیند تولید | سلسله مراتب عمودی / کنترل | سلسله مراتب افقی / اطلاعات |
اصول مدیریت | مدیریت بر مبنای قوانین | مدیریت منعطف |
سبک رهبری | دستوری و تأکید بر کنترل | آسان گیر ، خلاق و کارآفرین |
ارتباط درونی | بالا به پایین و سلسله مراتبی | شبکه چند جهتی |
مؤلفه های تعامل دولت الکترونیک (*مهم)
به از | دولت | بخش تجاری | شهروندان | کارکنان |
دولت | هماهنگی | مناقصات | قوانین | مقررات |
بخش تجاری | سیستم تدارکات | تجارت الکترونیک | تجارت الکترونیک | تجارت الکترونیک |
شهروندان | اظهارنامه | مقایسه | بازار حراجی | غیرمجاز |
کارکنان | استعلام وضعیت پرسنلی | غیرمجاز | غیرمجاز | تبادل اطلاعات |
توسعه یک استراتژی در زمینه دولت الکترونیک برای موفقیت در طراحی ( ترتیب مهم است ) :
1 – تعریف سازمانی از دولت الکترونیک 2 – ارائه یک تصور آسان برای ادراک
3 – تنظیم و انتخاب اهداف پروژه 4 – شناسایی سیاستهای مورد نیاز برای حمایت دولت الکترونیک
5 – به کارگیری یک متدلوژی برای تعیین میزان آمادگی یک سازمان 6 – انتخاب فرآیندی برای تشخیص و الویت بندی طرح های دولت الکترونیک
7 – تعیین مدل کسب و کار برای تأمین و استقرار طرح های دولت الکترونیک
گام های توسعه دولت الکترونیک در جهان:
1 – پیدایش (ظهور): در این مرحله کشورها از طریق ایجاد یک وب سایت کوچک در وب حضور یافته اند و ادارات دولتی سایت های اینترنتی خود را ایجاد می کنند و اطلاعات موجود بر روی این وب سایت ها شکل غیرکافی و ایستا دارند و به ندرت به روز می شوند و اطلاعات لازم برای نشان دادن نحوه دسترسی به خدمات به کاربران داده نمی شود. اطلاعات به طور معمول به شکل محصول ، خدمات ، آدرس ها و ارتباط با سایر وب سایت ها است و در نهایت به شکل پاسخ دادن به سئوالات معمول قابل دسترسی است.
2 – ارتقاء (توسعه): در این مرحله اطلاعات موجود بر روی سایت ها افزایش می یابد و سایت های اینترنتی پویاتر می شوند و تعداد صفحات وب افزایش می یابد و اطلاعات به شکل پویا ارائه می شود و دفعات به روز شدن آنها زیاد می شود و همچنین درجه تنوع اطلاعات و محتوایی آنها بالا می رود و به شکل کاتالوگ ، خبرنامه و موتورهای جستجو قابل دستیابی هستند.
3 – تعامل (رابطه): در این مرحله ارائه اطلاعات بر پایه نیاز مراجعان سازماندهی می شود و کاربران می توانند با پست الکترونیکی یا پرکردن فرم های الکترونیکی با سازمان ها ارتباط برقرار کنند . در این مرحله ارتباط دوسویه (دو طرفه) رسمی بیشتری میان مشتریان و سازمان ها برقرار می شود و همچنین بانک های اطلاعاتی در اختیار کاربران قرار می گیرد تا امکان تبادل اطلاعات با سازمان ها را پیدا کنند.
4 – تراکنش (تبادل): در این مرحله کاربران می توانند بصورت آنلاین (برخط) جهت دریافت خدمات ، اطلاعات و محصولات روی خط (آنلاین) مبلغ مورد نظر خود را پرداخت نموده و معاملات مالی با امنیت بالا را آنلاین انجام دهند در این مرحله به شکل زنجیره ای که بین خدمات و محصولات برقرار می شود رضایت کاربران را در حد بالا بوجود می آورد.
5 – یکپارچه سازی (ادغام): در این مرحله همه خدمات و اطلاعات دولتی به سادگی در اینترنت قابل دسترس هستند . کلیه وظایف الکترونیکی یکپارچه شده اند و در فضای الکترونیک خطوط متمایز کننده و ادارات برداشته شده اند.
مهمترین ابزار دولت الکترونیکی در حال حاضر (مهم): مخابرات ، تلفن های همراه و دیگر ابزارهای مخابراتی بی سیم امروزه بعنوان یکی از وسائل در دولت الکترونیکی محسوب می شوند.
تعریف پورتال: واژه پورتال به معنی دروازه و یا به معنی ورود به یک شهر است و پورتال را می توان یک مرکز ارائه و دریافت خدمات و اطلاعات اینترنتی دانست.
چهار پایه اصلی پورتال: 1 – انطباق 2 – اختصاصی کردن 3 – یکپارچه سازی 4 – پشتیبانی انجمن های اینترنت
پورتال سازمانی چیست؟
اساساً با دو هدف کلی طراحی و در سازمان ها مستقر شده اند این دو هدف 1- مدیریت متمرکز اطلاعات 2 – آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به حوزه اطلاع رسانی و تعامل میان مدیران ، کارمندان ، مشتریان و کاربران را زمینه سازی می کند.
اهداف راه اندازی پورتال چیست؟
1 – دسترسی آسان شهروندان به اطلاعاتی که در مورد خدمات دولتی نیز دارند. 2 – دسترسی به منابع مختلفی از داده ها و اطلاعات دولتی از طریق یک وب سایت.
3 – وارد کردن اطلاعات شخصی (یک بار به منظور ورود به سیستم و استفاده از منابع مختلف اطلاعات). 4 – برقراری تعامل بین مردم و برنامه های کاربردی و داده ها.
اعمالی که پورتال روی محتوا انجام می دهد:
1 - گردآوری: اطلاعات در این مرحله گردآوری و در سایت گنجانده می شود.
2 - اختصاصی کردن: به این معنی که نقش هر یک از کاربران به علاوه حدود دسترسی آنها را مشخص می کند.
3 - معرفی کردن محتوا: پورتال می تواند براساس علاقه مندی های یک کاربر یا اطلاعاتی که در مورد او می داند ، مطالب را در اختیار او قرار دهد.
4 - گلچین کردن و خلاصه کردن مطالب: پورتال می تواند بصورت خودکار مطالب را خلاصه نموده و در اختیار کاربر قرار دهد.(مانند کلمات کلیدی یک مقاله)
نکته: سایت Yahoo و Amazon بعنوان کاملترین پورتال هایی است که تا به حال ساخته شده اند.
دولت الکترونیک و اصلاح الگوی مصرف:
مهمترین مزایای ایجاد شهر مجازی ، صرفه جویی در هزینه های اقتصادی و رفاه بیشتر شهروندان است که با ایجاد ارتباط میان مصرف کننده و تولیدکننده به رشد اقتصادی کمک می کند. استفاده از این فن آوری می تواند در پایین آوردن آمار فساد اداری که منشأ آن ارائه اطلاعات به شهروندان است نقش به سزایی داشته باشد و با شفاف کردن فعالیت سازمان ها ، گام مؤثری در جلب اعتماد عمومی دارد.
امنیت در دولت الکترونیک:
امنیت و پوشش اطلاعات شخصی افراد مسئله ای است که بیشترین اهمیت را در دولت الکترونیکی دارد و باید پیش از هر مقوله ای به آن پرداخته شود. دولت الکترونیکی باید به گونه ای فعالیت های خود را دنبال کند که اطمینان ، اعتماد عمومی و ملی را مقابل ترس و واهمه اجتماعی به دنبال داشته باشد. یک قانون محافظه کارانه توانمند و قوی نخستین گام برای ایجاد اعتماد ملی محسوب می شود. شهروندان یک جامعه باید مطمئن باشند که اطلاعات آنها تنها با اهداف مشخص مورد استفاده قرار می گیرد و هرگز از آنها سوء استفاده نمی شود.
آیا اینترنت فن آوری جدید مدیریت دانش است؟آوری آوری
بسیاری از افراد اینترنت را یکی از فن آوری های مدیریت آنها سوءدانش می دانند اما اینترنت در زمرهء مدیریت دانش قرار نمی گیرد بلکه بعنوان یک تکنولوژی اصلی با کارایی بالا قادر است که همه زیرساخت های مرتبط با دانش را در یک سازمان تأمین کند.
سیستم مبتنی بر مدیریت دانش
تصمیم گیری à خِرَد à دانش à اطلاعات à پردازش à داده
سیستم هایی هستند که برای حل مسائل
از تکنیکهای هوش مصنوعی استفاده میکنند و قادر به ارائه نتایج کارشناسی شده پیرامون موضوع مشخص هستند.
این نتایج عموماً با استفاده از احتمالات و تکنیکهای قانون محور استنتاج میشود.
کاربردهای دولت الکترونیک
1 - خدمات دولت به شهروندان (G2C) : مهمترین و رایج ترین نوع دولت الکترونیک است و از دادن اطلاعات برخط یا آنلاین مناسب به مردم مانند صورتحساب های تلفن، آب، برق و غیره دولت با شهروندان ارتباط پیدا میکند.
2 - خدمات دولت به کسب و کار (G2B) : دولت نیازهای خاص جامعه تجارت را از طریق اینترنت تأمین میکند و از ثبت شرکت ها تا تأمین تجهیزات الکترونیکی را در بر میگیرد.
3 - خدمات دولت به کارمندان (G2E) : برای فراهم کردن اطلاعات برای کارمندان بخش عمومی با استفاده از اینترنت یا شبکه خصوصی طراحی شده است تا آنها به اطلاعات منابع انسانی مانند مزایای پرسنلی، بازنشستگی، اخبار جدید و سایر اطلاعات و کاربردهای کار مندی دسترسی داشته باشند.
4 - خدمات دولت به دولت (G2G) : معمولا از طریق اینترنت یا شبکههای خصوص دولت ها فایل دسترسی هستند. مانند قرار دادن فرایند کامل آماده سازی بودجه سالانه و یا برنامه های بلند مدت به شکل آنلاین.
** مهم - تعدادی از فعالیتهای شهر الکترونیک را نوشته و یکی را توضیح دهید. (*مهم)
1 - فعالیتهای اداری: مانند ثبت اسناد و املاک ، درخواست گذرنامه و ...
2 - فعالیتهای بانکی: مانند پرداخت قبوض ، برداشت پول از حساب ، انتقال وجه ، اعلام وصول ، برگشت چک و ...
3 - فعالیتهای تجاری: مانند خرید و فروش کالا ، موسیقی . فیلم ، کتاب ، خرید یا رزرو بلیط هتلها و هواپیما و ...
4 - فعالیتهای تفریحی: مانند بازی های رایانه ای ، بازدید از موزه ها و پارکها ، انجام مسافرتهای مجازی و ...
5 - فعالیتهای آموزشی: مانند ثبت نام و رفتن به کلاسهای مجازی ، کسب مدارک معتبر بین المللی و ...
6 - فعالیت های درمانی: مانند مراجعه به پزشک و دریافت دستور العمل های درمانی و پزشکی ، مشاوره با پزشک خانوادگی بدون نیاز به حضور فیزیکی در مطب و ...
1 - ارائه خدمات بهتر: ارائه خدمات به صورت راحت تر و قابل اعتماد با صرف هزینههای کمتر و کیفیت و ارزش بالاتر.
2 - تاثیر مثبت در قیمت و کارایی خدمات: ارائه خدمات و اطلاعات بهتر و ارزان تر به استفاده کنندگان و عوارض دهندگان.
3 - مشارکت بیشتر مردم در امور شهری: آسان تر کردن امکان مشارکت کسانی که تمایل دارند در کارهای شهر نقش داشته باشند.
4 - ارائه و به کارگیری روشهای مناسب برای اداره جامعه: حمایت از جامعه علمی از طریق ایجاد نوآوری و بازآفرینی در بخش شهری.
1 - کوچک بودن 2 - اخلاقی بودن: شهر الکترونیکی باید مقید به اخلاق الکترونیکی بوده و حریم اطلاعات خصوصی شهروندان را حفظ نماید. 3 - پاسخگو بودن 4 - مسئولیت پذیر بودن 5 - شفاف بودن: شهر الکترونیک باید در رابطه با امور شهروندان مواضع شفافی داشته باشد.
6 - کم هزینه بودن 7 - دقت در انتقال فناوری
1 - زیرساخت ها 2 - منابع انسانی 3 - اداره دولت و حاکمیت شهری 4 - قوانین و مقررات
5 - بودجه و منابع مالی: توسعه شهر الکترونیکی نیاز به سرمایهگذاری و تأمین منابع مالی طولانی مدت توسط حاکمیت شهری و بخش خصوصی را دارد.
1 - ارائه خدمات مطلوب به شهروندان و گردشگران در هر زمان و مکان 2 - ایجاد محیط اقتصادی پویا با قابلیت رقابت
3 - کاهش سفرهای درون شهری با توسعه کاربر 4 - شفاف سازی فرآیندهایی کاری 5 - ارائه کلیات خدمات مورد نیاز شهروندان به صورت آنلاین 6 - ایجاد یک شهر امن برای زندگی ، کار و تفریح
1 - سواد کامپیوتری ، مانند مبانی ویندوز و غیره 2 - آشنایی با اینترنت و پست الکترونیک 3 - آشنایی با تکنیکهای جستجوی اطلاعات در وب سایتها 4 - دستیابی به آخرین اخبار اقتصادی سیاسی وضعیت آب و هوا از طریق وب سایتهای متخلف 5 - استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک 6 - دریافت خدمات از دولت الکترونیک 7 - توانایی حفظ امنیت خود و خانواده در برابر آسیب های اینترنت 8 - آشنایی با فرم های اینترنتی و نحوی تکمیل آن 9 - کاریابی ار طریق اینترنت
1 - آموزش الکترونیکی : آموزش از طریق ICT را آموزش الکترونیکی میگویند. 2 - تراکنشهای الکترونیکی
3 - ارتباط الکترونیکی 4 - تفریحات الکترونیکی
1 - انزوای الکترونیک 2 - بمباران الکترونیک 3 - خشونت الکترونیک 4 - اعتیاد الکترونیک
5 - پورنوگرافی - هرزهنگاری : دستیابی به تصاویر و فیلم های غیر اخلاقی به خصوص برای کودکان و جوانان در بزرگراه اطلاعاتی الکترونیک یا اینترنت از مباحث بسیار جدی و نگران کننده ای است که خانواده ها و سایر اقشار فرهنگی و فرهیخته جوامع رابه چالش کشیده است. این موارد ضد فرهنگی و ضد اخلاقی الکترونیک که تنها در اینترنت شامل ده ها میلیون صفحات الکترونیکی هست. کانون خانوادهها در رأس آن کودکان و جوانان را هدف خود قرار داده است.
1 - مشارکت در صادرات 2 - کاهش فاصله دیجیتالی 3 - جذب سرمایه خارجی 4 - مسافرت بیشتر گردشگران 5 - دسترسی عادلانه به اطلاعات و منابع جهانی
1 - سیستم مالیاتی هوشمند و یکپارچه 2 - ارائه خدمات الکترونیکی 3 - سیستمهای ارتباط با بانکداری و تجارت الکترونیک 4 - گمرک الکترونیک
1 - عدم دسترسی تمامی مردم به کامپیوتری و اینترنت 2 - عدم اعتماد مردم به این سیستم ها 3 - عدم امنیت در سیستمهای الکترونیکی 4 - فشار زیاد یه سرورها سیستم
1 - کاهش هزینهها 2 - دستیابی به نتایج آراء در هر لحظه 3 - امکان حضور رأی دهندگان از سراسر جهان